Irralliset
Kovin ohkaiselta tuntuvat aiheeseensa suhteutettuna Kaisa Rautaheimon valokuvat valokuvataiteenmuseon näyttelyssä Pojat (15.1.-27.3.2016). Kuudentoista kuvan kavalkadi ei laske katsojaa kuvattujen nuorten miesten elämän sisään vaan jää ulkokohtaisiksi. Varsinkin kun Rautaheimon tiedetään pohjustaneen kuviaan keskustelemalla ja ”istumalla kymmeniä tunteja nuorten miesten sohvilla”. Lopputulos on kovin vaatimaton tärkeästä aiheesta. Katsojalle jää pettynyt olo – tässäkö tämä olikin.
Rautaheimo on lähtenyt pelkistämään ja riisunut kuvista ympäristön ja muut ihmiset. Jäljelle jää rakeisia ja hieman suttuisia sisäänpäin kääntyneitä välähdyksiä nuorista miehistä istumassa sängyn laidalla tai autossa. Syrjäytymisprosessi kun on kovin moniulotteinen pitäen sisällään työttömyyttä, koulu(tus)pudokkuutta, yksinäisyyttä, rikollisuutta, mielenterveysongelmia, päihteitä, köyhyyttä, asunnottomuutta, velkaantumista, poliittista osattomuutta.. Miksi joillekin yksilöille käy näin? Mikä mättää? Mikä on syrjäytyvän nuoren elämän alkutaipaleella ja matkan varrella mennyt pieleen? Rautaheimon kuvat ovat kuin aiheesta tehdyt tutkimukset osviittaa antavia. Syvempi ymmärrys puuttuu. Kuten kaiketi irrallisista itseltäänkin?
Uusimmat kommentit
Hienoa Matti että jaksat edelleen kirjoitella, välittää ja vaikuttaa. Jatka samaan malliin.
Keskustelu käytiin jo FaceBookissa mutta totean vielä että kuvien julkaisulle ei ole laillista estettä. Ovat ilmaisunvapauden piirissä ja perustuslaissa määriteltyjä asioita.
Tietänet, että kuvien jakelu levitykseen ei ole ilman kohteen lupaa laillista. Näin kuitenkin menettelit viikko sitten julkaisemalla Facebookissa. Tietänet, että kuvien julkaisuun näin laajasti, pitä
Palaan viikko sitten julkaisemaasi Facebook- levitykseen kuvastani Paltaniemen päivien yhteydessä. Olen saanut paljon palautetta sekä esiintymisestäni että roolikuvasta, jonka välitit lupaa kysymättä.